Just do it!

Just do it!

torsdag 29 januari 2009

När jag blir stor...

Hej mina kära!

Idag har solens strålar nått hit...underbart!
Jag känner verkligen behovet av ljusets magi. Kan tänka mig känslan efter en vinterdvala.
Ögonen kisar tills de återigen memorerar denna nyfunna, gamla vän. Det känns till och med som att kroppen blir smidigare. Som att smörja ett rostigt gångjärn..:)
De varma strålarna väcker längtan. Längtan efter sommar.
Och en pirrig känsla av förväntan infinner sig...märkligt!

Och jag vågar äntligen tänka, på allvar, på vad jag vill bli när jag blir stor..:)
Eller snarare, vad jag vill att livets nästa fas ska innebära.
Det känns som att det är dags att återigen välja en väg. Denna gången blir det känslan och hjärtat som får stå för valet. Förnuftets väg har nått sitt slut!
Ja, jag menar det inte bokstavligt förstås..;) Utan,den väg man väljer när man som mycket ung förälder till två små barn, ansvarar för att de ska ha det så bra det går, i ett främmande land. Där den enda man har att lita på är sig själv. Massa kärlek och massa förnuft kräver det. Och det har varit det roligaste jag har gjort hittills!
Men nu är det ett annat skede i livet och det gäller att ta tillvara på det också. Jag har hittat en utbildning som lockar mig oerhört. Det är en utbildning till inredningskonsult, som jag sen, om jag vill, kan utöka ett och ett halvt år till arkitekt.
Jag skulle så vilja lära mig ljussättning, färger och framför allt olika stilar för olika ändamål. Praktiskt tänkande, smart förvaring. Läsa av och lyssna till andra människors behov och längtan!
Även om jag själv har just denna inredningsstil av blandade gamla saker i mitt hem. Så är jag intresserad av massa annat också. Mitt hem har inte alls, alltid sett ut så här. Det har varit modernt för att sen bli väldigt murrigt, nästan som ett museum. Modernt stramt igen, för att nu ha landat i denna ljusa skala av salig blandning. Det känns som cirkeln på sätt och vis är sluten. Men jag skulle aldrig klara av att allting såg likadant ut, hela tiden!
Nej, var sak har sin tid. Och det har mitt hem genom åren, också fått spegla..:)

Jag tänkte länge på om jag skulle berätta för er, eftersom inget är bestämt. Men det har lurat så länge i tanken och nu när jag äntligen känner att jag vågar och klarar av att ta beslut, kan jag helt plötsligt berätta. Utan att sen känna mig misslyckad, om det inte blir av.
Det är ett mycket stort och vågat spår för mig i dagens läge.
Mitt första spår på en ny väg...

Ja visst är solen magisk..!

Den bästa helgen önskar jag er alla min fina ljuva vänner!
Som alltid finns och orkar lämna era stöttande,varma,
uppmuntrande hälsningar...TACK!

Den andra halvan av mitt gamla köksbord...
fick flytta till denna bekänta hörna..;)
och jag tycker att det blev luftigt och bra!

Så kom solen...
och hemmet vakande till liv!Samma gamla saker känns annorlunda,
när hon kramar dem med sina strålar...

*LYCKA*...

Största Kramen till DIG...

41 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad roligt! Inredningskonsult - ja det låter som ett bra spår för dig Gúa! Själv är jag sugen på en keramikkurs att börja med och sen skulle det vara himla roligt med en tapetserarkurs :) Fick idén av en kompis som ska gå en hel stor utbildning och tänkte "det vill jag också kunna"! Fast jag vill kunna allt... helst idag. ;)

Kram Jenny

Jenny Oak Fae sa...

Det jobbet vore ju PERFEKT för dig!!!

Lycka till..!

: )

Jag är utbildad till dekoratör, men om jag vore frisk skulle jag helt klart vilja jobba just med inredning, som ju faktiskt är väldigt närliggande till dekoratörsjobbet..!

KRAM & ha det bäst vännen!

Jenny

<3

Elzie sa...

Du kan vara glad att du har fått se solen. Här har det bara varit snö!!
Låter spännande med inredningsutbildning. Tror det passar dig perfekt.
Ha en skön kväll.
Kram Elzie

Randi sa...

Heisann Gua:-)

Som alltid alltid hos deg,vakre ord å vakre bilder!!Du må ha Skåne`s fineste hjem!
Jeg trudde du var interiørkonsulent jeg da:o)for noe annet kan du ikke vere!!
Å du..no har jeg ordnet meg blogg jeg og,så gøy!! Ta deg en tur om du har lyst!
Ha en god kveld og en soligt og god helg Gua og kos deg!

Beste kram til deg fra meg,
Randi

Unknown sa...

Grattis Gúa,
Du gör helt rätt!

Låt ditt hjärta styra och Du kommer att bli sååå lycklig.
Inredningskonsult, vilken vacker titel..... Passar dig perfekt!

Tänk så många av oss som går i tankar om vad vi skall bli när vi blir stora.
Det är nog en hel del som tänker i nya banor....
Men att våga ta steget, ja det är stort!
Omfamna dig själv och var stolt över att Du tagit ett så stort och bra beslut.

När vi ses nästa gång får du berätta mer om dina planer.
Låter så spännande!

Visst luktade det väl vår ute idag!!!
Solen detta ljus som är till sådan gläjde.

Ha den bästa av helger och en stor guldstjärna till dig!

Kramisar Jeanette

mylovelygrandma sa...

Hej! Läste att du hade tankar på utbildningen till inredningskonsult! jag har med hittat en sådan utbildning i Danmark som lockar mig väldigt mycket! Är det samma utbildning du hittat kanske eller har du hittat en i Sverige? Hur som helst lycka till och även om jag bara "känner dig" genom bloggen så tror jag det är ett utmärkt jobb för dig!! Kram från mig!

Sigga sa...

Þykist bara skilja og svara eftir því.
Algjörlega !! Innanhúseitthvað með möguleika á arkitekt með því að bæta við.
Smellur örugglega við þig eins og flís við rass.

Beint á skólabekk meððig.

Knús, Siggs

Linneas Hjärtefröjd sa...

ååå va fint!! (som vanligt..) :P
underbart med sol hos er, här har den lyst med sin frånvaro, så jag har fått lysa bland lökarna på jobbet istället.. hihi

kram linnea

♥ Pia... sa...

Åååå..jäklar vad roligt,,vilken dröm..som nu blir sann:)..lycka till säger jag..hoppas du visar oss ch berättar lite av vad du får lära dej och göra..bl.a..Det verkaar vara ett bra vägskäl du kommit till..unnar dej verkligen detta..Himla kul ...mitt vägskäl lurar på andra saker..får väl se hur det blir framöver..solen..ja den undrar jag över var den är..såå grått som det har varit ett tag nu..minsann får hon allt dyka upp snart:)..fint du pysslat till hemma hos dej..bordet var såå fint..ha en skön fredag och härlig helg...kramm..PIA

Viveka i Bläckhornet sa...

Tänk Gúa att jag kände att du också var en stenbock. Så lika vi tänker och känner :) Som en tvillingsyster...

Så himla kul - en inredningskonsult. Det måste ju passa som handen i hansken. Jag tycker också att olika inredning är fint på olika platser.
Boendet vi hade i stan var ultramodernt. Som när du kikar in i en inredningstidning. Men jag älskar kontrasterna. Så skönt att komma ut på landet med en helt annan avslappnad stil. När vi flyttade till torpet på heltid ändrade jag min gammeldagsa stil här till just den här franska lantstilen. Och det känns som om jag hittat hem. Men tycker om inredning i övrigt iallafall.
Har hjälpt många vänner som frågat mig om olika inredningstips.

Hoppas din tanke blir verklighet :)

Varma kramar

Viveka

Lantligt i stan sa...

Vad spännande det låter med inredningskonsultutbildningen! Har följt blogg ett tag och med tanke på ditt otroligt vackra hem passar det nog dig utmärkt! Lycka till!
Kram Anki, ny i bloggvärlden

Weißer Vintagezauber sa...

Hallo, very very nice pictures.LG,from Elke.******;o)

Mitt hvite hus sa...

Hei O=)

Ja dette hadde vært perfekt for deg.
Man må leve ut litt drømmer i livet sitt.

Nydleige bilder som alltid. Klem Kerstin

Mia sa...

Nämen åh vad skoj. Är det det du vill så tycker jag absolut att du ska satsa. Tänk att få jobba med något som man är så intresserad av.

Oavsett hur det blir så har du ett fantastiskt fint hem och fin blogg.

Kram Mia

Eddan sa...

Vi har också sett solen idag - härligt! Hoppas den visar sig i helgen också (fast egentligen inte för då måste jag nog putsa fönster
;-)).

Inredningskonsult måste ju vara ett jobb som passar dig som handen i handsken! Lycka till om du sätter igång med studierna!

Trevlig helg! Kram från Anette

inga Heiddal sa...

Það sem þið nennið að föndra þarna í Svíþjóð... Maður verður bara þreyttur á að skoða þetta allt:=) kv INGA þreytta

Prinsessan och jag sa...

Tack för din härliga blogg! Jag gillar både dina bilder och ditt utrycksfullaspråk! Det är svårt att välja...alla dessa val i livet. Både världsliga och viktiga... Jag började plugga vid 30. Över 5 år. Det gick med barn o allt! Det brukar bli bra om man lyssnar till sitt hjärta! Lycka till!/Yvonne

Anonym sa...

Já kondu sael nafna ég heiti Anna Jóna en nota bara Jóna hér. Takk innilega fyrir kommentid á minni sídu, öll falleg ord:)Thau gerdu mikinn mun sérstaklega í dag:) Thú skrifar líka svo fallega á sídunni thinni, ég hrífst med, thad er gódur eiginleiki. Thú virdist líka vera komin á tímamót í lífinu thar sem thú finnur ad thú getur sett sjálfa thig í fyrirrúm og hlustad á hjartad. Thad er líka gódur eiginleiki. Margir komast aldrei thangad. Skólinn mundi líklegast passa thér eins og flís vid... ef thad er einmitt thar sem áhuginn dvelur! Njóttu helgarinnar og ég kíki í heimsókn svona endrum og eins kaer kvedja

LantlivsAnette sa...

Gomorron vännen !
Åhh, vad du är duktig, som nu har en ide om vad du vill göra, kanon !!!
Det är många som inte har en aning om vad dom vill...och att det finns en utbildning för det du vill, det är ju också så himla bra..det kommer att gå bra..

Visst är det väl härligt när solen visar sig, jag längtar tills den kommer hit till mig också, den har varit borta sååå länge nu.
Vilka fina bilder du visar..mmm..man bara njuter !
Jag sitter här nu vid datorn med en kaffe kopp och en bit god chokladkaka som dottern bakade igår, kan det bli bättre en fredags morron...
Ha det så bra
Kraam Anette
P.s Ta emot...jag kastar en bit kaka till dig..schwisch...

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej goa vän!

ååå det kommer passa dig som handen i hansken......bravo!
Du kommer att bli en kändis inredare.Det är jag säker på.. *LER*
Trevlig helg!
Kramizzz Nilla

Anonym sa...

Var modig och följ ditt hjärta. Det är inte alltid det som är det enklaste, men det är det som ger lycka.
Kram A-S

Jenny sa...

Jag kan inte tänka mig annat än att det blir ett riktigt lyckat yrke för dig! Vad kul!!! Här har solen inte synts på hela vintern ... Känns det som i alla fall. Men snart kanske? /Jenny

Anonym sa...

Sol, sol, sol...det är det enda jag har tjatat om de senaste veckorna, alltså, FRÅNVARON av sol. Visst blir livet roligare av några "strålar"?
Läser med intresse det du skriver om, go for it!! Det verkar passa dig perfekt. Det gäller att våga ta klivet...och det gör du!
He en skön fredag!
Kram
Helen

gittan sa...

Det gör du rätt i! Du kommer att göra succe som inredningskonsult, det är jag övertygad om. Man ska följa sitt hjärta och det gäller att lyssna ordentligt, något jag fick erfara att jag inte gjort. Sitter också och tittar på utbildningsmöjligheter efter mitt avhopp (från Lärarhögskolan)innan jul. Det finns en del att välja mellan, men avgörande blir avståndet eftersom det är otänkbart för mig att lämna familjen under veckorna. Solen som visade sig igår fick verkligen kroppen att sätta igång. Vilken otrolig inverkan ljuset har på oss. Må väl och lyssna till ditt hjärta / kram

Maliva`s verden sa...

Interiørkonsulent?Utifra dine kreative bilder trodde jeg du var både utdannet dekoratør,interiørarkitekt,interiørdesigner og interiørkonsulent...Det vil si at du har et naturtalent der,og en utdannelse for deg vil helt klart bli en enkel sak..Så lykke til:O)og god helg til deg og dine.Klem fra Maliva

Jenny Oak Fae sa...

TACK snälla Gúa!!!

: )

Önskar dig en riktigt fin & skön helg!

KRAM, Jenny

<3

Love Your Homes sa...

Hej Gúa,

härligt med din kreativa inställning, det skall verkligen uppmuntras. Jag slår på trumman för att du blommar ut nu i full kraft.

Kram på dig,
Ia

Anonym sa...

Visst är det spännande med livets olika skeenden. Det är viktigt att hemmet speglar ens personliga utveckling genom livet. Hoppas att du får möjlighet att utbilda dig till det du vill. Själv har jag påbörjat min utbildning till Feng-shui konsult, något jag längtat efter i många år. Lycka till.
Kram Mia

Hjärtat Mitt sa...

Det är klart att du ska! Tänk att få jobba med det som man gillar allra mest. Det är inte alla som kan eller får göra det. Så go for it :)
Tror inte att du kommer att ångra dig.
Ha en skön helg!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Hanna sa...

Största kramen till dig med, Gúa!

Låter som en väldigt intressant utbildning, skulle passa dig :)

Härliga bilder från ditt hem!
Trevlig helg!
Kram kram
Hanna

Heidi-anitha sa...

Hei min venn:)

Ja, det ville nok vært perfekt for deg med dine evner... Helt utrolig hva du kan og får til, masse lykke til med det.. Ellers syntes jeg at ditt innlegg var rene medisinen idag..TAKK SÅ MYE...

Du skriver rett i hjerte på meg du..

stor klem White vintage.
Heidi-anitha

spetsar och änglar sa...

Låter som en underbar ideé att följa sitt hjärta.
Åh jag tycker verkligen att du ska göra det.Du är ju så himla duktig på det du gör och verkligen en stor inspirations källa.

Ha en fin helg
Kramen från mig/Heléne

HAGENS VITA VARDAG sa...

Hej! Tänk att jag besökt dig sååå otroligt många gånger, säkert sedan slutet på 2007. Bloggade inte själv då men din blogg var en given inspirationskälla, ögongodis både för kropp och själ att gå in och kika i. Helt enkelt underbar!*ler* Du vore väl en alldeles förträfflig inredningskonsult, tycker absolut att du skall följa ditt hjärta om det är vad som känns rätt för känslan har du ända ut i fingerspetsarna ; )
Ha de gott, trevlig helg
Kram Anna

johanna sa...

Hej
Ja klart att du ska läsa till det!!!!Vad roligt! Jag ska kolla vilket datum vi är nära dig ,hade vart så kul om vi fick ihop det...
Kraaaam

Synnøve. sa...

Go for it girl....
Det där passar dig som handen i handsken...
Det finns bara ett läge nu...Gasen i botten....
När du sen är klar med utbildningen får du komma hit och hjälpa mig med vårt hem....
Spännande det här.
Önskar dig all lycka i världen med det här.
Kramen Synne.

Bitte sa...

Vad spännande att stå vid ett slags vägskäl! :-) Jag tror att man får försöka känna in den väg som känns rätt och sedan våga följa den...

... lycka till! :-)

Kram
Beatrice

Unknown sa...

Jättehärligt när man känner som du gör! Du ska absolut gå på din magkänsla. Lycka till!!

Ha en underbar helg!

Kram Pia

Monica sa...

Hej !!!!!!
Underbara ord....underbara bilder........
Blir glad för din skull......klart du ska våga.......du är ju redan så duktig..........så det kan inte bli annat än bra........
Jag hoppar också på en utbild. nu....eg. 2 separata kurser....i inredning och konsthistoria....
Jag struntar vert det leder mig ...även om drömmen är att arbeta med inredning,så är jag glad bara om jag lär mig lite mer.......
Älskar din blogg.......du verkar vara en så otroligt fin människa......
tackar för dina underbara ord hos mig.......
Värmer som solen.........om inte mer.........
Så,ja om bordet försvinner.....så vet jag var ska leta.........
Kram,
Monica i Rom

Solsjö - Under en vind sa...

Hej raring! jag tycker definitivt att du ska prova!!

Hoppas att du har en skön helg! Här vårdas febrig och krupphostande son, så vi håller oss inomhus idag...

Kram!

Fru Sirlig sa...

Låter hur spännande och roligt som helst med inredningskonsult. Jag brukar kika in här då och då och måste säga att jag tycker att du har en jättefin blogg. Uttrycksfullt skrivet, personligt och fint. Önskar dig lycka till med utbildningen. Känner du till någon utbildning som du skulle kunna rekommendera så vore jag jättetacksam? Jag är själv väldigt intresserad av att gå något liknande. Jag skulle vilja jobba lite mer kreativt med inredning och dekor av något slag i framtiden.

Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
kram Heléne

Unknown sa...

Hej vännen,

Kommentarar dagens fina inlägg här eftersom Du förmodligen glömt att kryssa för att Du vill ha kommentarer.

Läste de tänkvärda orden Sabina hade skrivit om att Förlåta.
Dessa ord tog jag till mig och skall förvalta.

Tack för att Du alltid skriver något av värde som gör att man mer än bara njuter av alla vackra bilder, man ges möjligheten att tänka till och det är mycket värt.
I vart fall för mig.

Tack Gúa.

Kramisar Jeanette